Stavgång

– för fettförbränning och bättre kondition

Stavgång gör att effekten av träningen ökar betydligt om man jämför med att promenera. När du går med stavar använder du fler muskler i armar, axlar och rygg. Eftersom fler muskler måste få syre ökar belastningen på hjärtat, vilket leder till att du får förbättrad kondition. Du får också bättre styrka i musklerna i överkroppen vid stavgång. Att gå med stavar höjer pulsen vilket leder till effektivare fettförbränning. Du kan öka din fettförbränning med upp till 15% vid stavgång.

Beroende på vilket tempo du har, hur terrängen ser ut och hur långt du går kan du få olika jobbiga träningspass. Stavgång är skonsamt för knän, rygg och leder jämfört med t ex löpning eller gympa.

Hur gör man?

Stavgång liknar längdskidåkningens diagonala rörelser. Du går med lätt böjda armar som pendlar utmed sidorna. Håll staven nära kroppen och sätt i staven i marken i höjd med hälen på främre foten. När armen pendlat fram, sätter du i staven och skjuter på bakåt, ända tills armen nått höften. Sedan tar du ett nytt tag. Tänk på att du inte ska gå passgång, utan gå med pendlande rörelser, vänster fot – höger arm, höger fot – vänster arm, hela tiden. När du går ska du trycka på med stavarna så att du verkligen tar i med armarna, annars ger stavgång ingen större effekt.

Vilken utrustning krävs för att gå stavgång?

Det behövs inte mycket utrustning för att komma igång. Förutom ett par bra stavar behöver du bara ha ett par bra skor med rejäl stötdämpning.

Stavarna ska vara lagom långa. Böj armen i 90 graders vinkel framåt och greppa om staven handtag. Staven ska då stå rakt ner mot underlaget. Om vinkeln på armen stämmer har du rätt stavlängd. Är du vältränad i axlar och skuldror kan du ha 5 cm längre stav. Har du däremot problem med axlar och rygg bör du ha 5 cm kortare stav.

Riktmärken för ungefärlig stavlängd:
Din längd Stavens längd
150–165 cm 110–115 cm
165–175 cm 115–120 cm
175–185 cm 120–130 cm
185–195 cm 125–135 cm

På många ställen anordnar frilufstfrämjandet och Friskis och Svettis stavgång i grupp.

stavgang

Comments are closed