Myter om viktminskning

Gång är bättre än löpning
Viktminskningen blir större om man tränar före frukost

Man förbränner mest fett i förhållande till kolhydrater vid 60-75% av maxpuls, den så kallade fettförbränningszonen. Med en rask promenad eller långsam jogging ligger man här. Det är även korrekt att man förbränner mer fett om man tränar före frukost. Det har dock ingen koppling till viktminskning och att man skulle minska mer på kroppsfettet vid dessa metoder. Om man tar av fettförrådet med ovan metoder, så kompenserar kroppen genom att förbränna mer kolhydrater senare under dagen. Att träna lågintensivt eller på fastande magen ger alltså inte en större viktminskning eller fettminskning. Det finns flera vetenskapliga rapporter som slår fast detta.
Det som räknas är att förbränna så många kalorier som möjligt.
Länk till forskningsrapporter: (a, b, c)

Om man äter sent på kvällen lagras allt som fett

Det som betyder något är hur många kalorier man äter i förhållande till hur mycket man förbrukar. När på dagen man äter spelar ingen roll för fettlagringen. Däremot spelar det roll för hälsan hur ofta man äter. Flera mål med jämt intervall ger en stabilare blodsockernivå vilket är bra. Enligt GI-teorier ger en ojämn blodsockernivå en ökad fettlagring, så enda gången det kan ligga något i att sen mat ger ökad fettlagring är om man äter få stora mål, varav ett är sent.

Jag är inte fet, jag har bara kraftig benstomme

Skelettet motsvarar ca 14 -17% av kroppsvikten för en vuxen människa. En person på 70kg har då ett skelett som väger ca 10 – 12kg. En person som väger 100 kg har ett skelett som väger ca 14 – 17kg. Av 30kg viktskillnad är det alltså bara några få kg som består av benstommen. Benstommen behöver vara kraftigare om kroppen belastas hårt, så det finns en direkt koppling mellan mycket muskler och kraftigare skelett. Om man tränar så man får mycket muskler så ökar även skelettets vikt. Det finns dock ingen koppling mellan fett och kraftig benstomme.

Länk till forskningsrapport

Situps tar bor fettet runt magen

Fett som förbränns vid styrketräning eller konditionsträning tas i första hand från buken. Det är då inte det utanpåliggande fettet, utan det fett som ligger mellan våra organ och som är det farligaste för hälsan som förbränns. Klart bra för hälsan alltså. Det spelar ingen roll vilka muskler som aktiveras, någon punktförbränning att tala om finns inte. Det har gjorts två studier i ämnet som det ofta relateras till. En av dem kom visserligen fram till att det finns en punkförbränning, men att den är oerhört liten. Tyvärr så har dessa studier ofta misstolkats och legat till grund för mycket som skrivits i media och i forum.
Länk till forskningsrapporter: ( a, b)

För att få slankare muskler ska man träna med många repetitioner

Hur musklerna ser ut beror bara på ens gener och hur stora muskerna är. Man kan inte förändra formen på musklerna, bara storleken. Om man med slankare muskler menar mindre muskler, så är det enda sättet att träna mindre och minska på kaloriintaget. Om man bara tränar mindre, men äter lika mycket, så kommer muskerna visserligen att minska, men de ersätts istället med fett.

Man går ner i vikt om man undviker fett i maten
Man går ner i vikt om man undviker kolhydrater i maten

Det är bara mängden kalorier som man äter i förhållande till hur mycket man gör åt som räknas för viktminskning. Om man ska må bra måste man äta allsidigt. Läs mer.

Comments are closed