Kolhydrater

Kolhydrater är kroppens främsta bränsle. Vi får energi från både fett, protein och kolhydrater, men kolhydrater är det effektivaste bränslet och gör av med minst syre när det förbränns. Endast en begränsad mängd kolhydrater kan lagras i kroppen, när denna reserv är slut använder kroppen fett och protein som bränsle.
Det mesta av de kolhydrater vi äter bryts ner till glukos, som behövs som energi i cellerna. En del lagras som glykogen i levern, och skickas ut till kroppen när blodsockernivån börjar sjunka. Glukos behövs för att kroppen ska kunna förbränna fett effektivt.

Kolhydrater tas upp i kroppen olika snabbt beroende på hur de är uppbyggda och behandlade. Man brukar dela in kolhydrater i snabba och långsamma. Snabba kolhydrater höjer blodsockernivån på kort tid, medan långsamma kolhydrater ger en jämnare blodsockernivå. Man brukar använda begreppet glykemiskt index, GI, för att beskriva hur snabbt energin går ut i blodet. Ett högt glykemiskt index, GI, betyder att blodsockernivån stiger snabbt. GI-nivån beror på flera faktorer. Ett högt GI fås av bland annat av socker, men även om livsmedlet är sönderdelat och tillagat. Läs mer om detta på sidan om GI.

Om man idrottar en längre tid, eller vid tungt kroppsarbete, behöver man energi som snabbt går ut i blodet och till cellerna. Energidrycker är gjorda för att energin snabbt ska komma ut i blodet. I dagliga livet är däremot långsamma livsmedel att föredra.
Exempel på snabba livsmedel är söta kakor, godis, söta drycker, marmelad men även potatis, cornflakes och vitt bröd.
Exempel på långsamma livsmedel är pasta, grovt bröd och baljväxter.

En annan indelning av kolhydrater är raffinerade eller oraffinerade. Till de raffinerade kolhydraterna hör vitt socker, vit pasta, vitt mjöl och vitt ris. Oraffinerade kolhydrater finns i råris, fullkornsbröd, potatis, bönor, linser, frukt mm. Raffinerade kolhydrater har lågt eller inget innehåll av vitaminer och mineraler och förkastas av de flesta kostinriktningar. Ju mindre raffinerat ett livsmedel är, desto långsammare (lågt GI) är en generell regel.

Hjärnan behöver ungefär 100 gr glukos om dagen. Glukos behövs också för en effektiv fettförbränning.

Läs mer:

Sveriges konsumenter i samverkan är en obunden konsumentorganisation. Här kan man läsa om skadliga livsmedel, ifrågasatta rekommendationer, få tips om hur man handlar billigare mm.

Comments are closed