Atkinsmetoden för viktminskning

Vad är Atkinsmetoden?

Läkaren Robert Atkins är mannen bakom Atkinsdieten, som är en metod för viktminskning. Atkinsmetoden bygger på lågt intag av kolhydrater, medan mat med fett och protein är tillåtet. Enligt Atkins finns det två fel i vår västerländska diet. Det första felet är att vi äter för mycket raffinerade kolhydrater som socker och mjöl. Det andra felet är att vi är för rädda för mättat fett. Istället är det transfetter som är skadliga och ska undvikas.

Hur fungerar Atkinsmetoden?

Atkinsdieten bygger på att ställa om kroppen till förbränning av kroppsfett istället för glukos genom att begränsa mängden kolhydrater. När kroppen gjort slut på överskottet av glukos förbränns istället fett, vilket enligt Atkins gör att man gör av med mer energi. Följer man Atkinsmetoden ska man starkt begränsa mängden kolhydrater, äta livsmedel som bearbetats så lite som möjligt och som har lågt GI-värde. Man ska dessutom motionera.

Atkinsmetodens fyra faser:

Introduktionsfas

I Atkins introduktionsfas ska man starkt begränsa kolhydraterna för att ställa om kroppen till fettförbränning. Kolhydratintaget ska vara 20 gram per dag, varav 12-15 gram ska komma från grönsaker. Man kan äta obegränsat med kött, fisk eller skaldjur. Under introduktionsfasen får man inte dricka alkohol och koffeinet ska begränsas. Man kan äta upp till 110 gram hårdost per dag. Man bör ta en multivitamintablett om dagen och motionera. Introduktionsfasen pågår i två veckor eller tills man minskat 10 % av övervikten.

Viktminskningsfas

Under Atkins viktminskningsfas ökar man kolhydratintaget med 2 gram per vecka. Denna fas pågår tills man är ungefär 4 kg från sin målvikt.

Balansnivåfas

Här gäller det att hitta balansen mellan kolhydratintag och förbränning, så man kan få en stabil vikt. Man ökar kolhydratintaget med 10 gram per vecka tills viktminskningen upphör.

Underhållsfas

Atkins underhållsfas är livslång. Man fortsätter att äta på det sätt man gjort tidigare, och parerar viktminskning eller viktökning med mer eller mindre kolhydrater i kosten. Det är fortfarande viktigt att välja livsmedel med lågt GI och som har en låg bearbetning. Motion är alltid viktigt och det är något som även Atkins förespråkar.

Vad säger vetenskapen?

Ett antal ettårsstudier har gjorts. I dessa har man inte funnit några negativa hälsokonsekvenser. Däremot har man noterat att personer som följt Atkinsdieten har gått ner mer eller lika i vikt jämfört med andra bantningsmetoder. Enligt Atkins teorier sker viktminskningen huvudsakligen genom att kroppen ställer om sin ämnesomsättning. Senare studier visar dock mer på att viktminskningen beror på att proteiner och fett mättar mer så att man får i sig mindre energi .
En annan studie visar att personer som följer Atkinsdieten får bättre värden för blodtryck och för triglycerider. Det finns också rapporter som visar på att mättat fett inte är skadligt, utan tvärtom bra. Detta är dock fortfarande omstritt inom forskarvärlden.

Bra livsmedel enligt Atkins:

Grönsaker, Kött, Fisk, Ägg, Mjölkprodukter

Ej tillåtna livsmedel enligt Atkins:

Bröd, Pasta, Potatis, Ris, Kakor, Läsk, Godis

Comments are closed